Artikel 1
Faktor
Gejala Sosial
Sejak akhir-akhir ini, masalah
vandalisme semakin menjadi-jadi dalam masyarakat.Gejala ini perlulah mendapat
perhatian yang serius daripada masyarakat dan kerajaan.Vandalisme lebih
bertumpukan perbuatan membinasakan atau merosakkan hartabenda awam. Remaja selalu
merosakkan kemudahan awam seperti :pondok telefon,piliair,cermin
bangunan,peralatan di dalam tandas awam, papan tanda, lampu isyarat,mengotorkan
tandas awam, mencontengkan dinding bangunan dan mencuri kabeltelefon. Seseorang
yang merosakkan harta benda awam akan didenda atau dihukumserta diawasi oleh
pihak berkuasa. Mereka akan mendapat cemuhan daripadamasyarakat.
Penderaan
Penderaan merupakan perbuatan
mencederakan mangsa di bawah jagaan atautanggungan seseorang. Kesan kecederaan
terhadap fizikal mangsa adalah sepertiparut akibat sebatan,cucuhan punting
rokok, tangan terseliuh, pekak, dan kaburpenglihatan. Seseorang yang melakukan
penderaanakan sentiasa dibenci oleh mangsadan mendapat celaan daripada mangsa.
Di samping itu, seseorang akan didakwa danakan dihukum oleh pihak pengadilan.
Pergaulan bebas
Sebenarnya pergaulan dalam
masyarakat ada syarat dan batasannya. Pergaulanantara lelaki dengan perempuan
seharusnya bertujuan untuk memberikan manfaatantara kedua-dua pihak. Pergaulan
yang melibatkan antara lelaki dengan perempuanseharusnya diadakan di
tempat-tempat yang terbuka dan bukannya di tempat-tempatterpencil yang boleh
mendatangkan syak wasangka kepada orang lain. Akibat terhadap
diri sendiri ialah mudah terdorong untuk melakukan perbuatan zinadan maksiat. Seterusnya, bagi penganut beragama
Islam mungkin akan ditangkap ataskesalahan berkhalwat kerana melakukan maksiat.
Ini juga memungkinkan melahirkananak di luar nikah.
Penyalahgunaan teknologi
Kita sekarang
sedang berhadapan dengan bentuk jenayah baru selaras
dengankepesatan pembangunan perisian komputer. Bentuk jenayah tersebut dikenali
sebagaiteknologi atau jenayah siber.Jenayah siber ialah jenayah yang dilakukan
melaluiteknologi siber dan hanya boleh berlaku dalam siber. Penyalahgunaan teknologitermasuklah
kad pintar,kad kredit, e-dagang dan cetak rompak, akan didakwa dandihukum oleh
pihak pengadilan. Selain itu, diri sendiri akan malu kerana
dituduhmenyalahgunakan teknologi berkenaan.
Akibat terhadap Masyarakat
Kesannya terhadap masyarakat adalah imej dan keseluruhan ekonomi
Negaraterjejas.Ini disebabkan oleh daya pengeluaran ekonomi menurun atas sebab
kerugiantenaga dan modal insan kerana ramai pemuda yang merupakan modal negara
terlibatdalam pengambilan dadah dan tidak mempedulikan tanggungjawab
terhadappekerjaan.Tambahan pula, kos yang tinggi seperti kos bagi menyediakan
kemudahan-kemudahan rawatan dan pemulihan penagih dadah serta
program-programpencegahan terpaksa ditanggungkan oleh negara. Selain itu, imej
negara terjejas akibatmasalah-masalah yang ditimbulkan olehpengambilan dadah.
Ketenteraman sentiasadiganggu kerana orang ramai berasa tidak selesa dengan
adanya penagih dalamkalangan anggota masyarakat.
Gengsterisme
Kewujudan gengsterisme turut
mendatangkan beberapa kesan terhadap masyarakatdan remaja, ini termasuklah
mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran disekolah. Kewujudan
kumpulan-kumpulan gengster di sekolah memberi impak negatifkepada para pelajar
dengan sering melakukan kegiatan ganas seperti bergaduh,membuli golongan
yang lemah, ponteng kelas, mencabar guru dengan pertuturan
yangkasar dan lain-lain. Ahli-ahli gengster ini mengutip wang perlindungan
daripada pelajarlain dan menakutkan mereka yang enggan memberi kerjasama. Kesan
seterusnya ialahahli masyarakat akan sentiasa terancam oleh kegiatan samseng.
Gengster-gengster iniberani melakukan pelbagai kegiatan ganas seperti membakar
bangunan, merosakkantelefon awam, merogol dan melumba motosikal secara
haram.Gejala ini telahmembimbangkan ahli masyarakat yang lain untuk keluar dari
rumah.
Vandalisme
Masyarakat tidak dapat
menggunakan kemudahan yang disediakan oleh kerajaan.Masyarakat susah untuk
membuat perhubungan semasa dalam keadaan kecemasan.Contohnya telefon awam rosak
semasa rumah sedang terbakar.Selain itu, masyarakattidak selesa ketika
menggunakan harta benda awam yang lain. Contohnya, basahketika
menunggu bas kerana atap di perhentian bas rosak sebab tidak dapatmenghalang
hujan yang turun. Contengan pada dinding tandas awam memburukkandan mendorong
kepada generasi muda untuk meniru gejala tidak sihat ini. Pihakkerajaan perlu
menanggung kerugian kerana menyelenggarakan dan membaikikemudahan yang
disediakan.
http://farashamohdridhuan.blogspot.my/p/tajuk-artikel.html
Artikel 2
Kesan GEJALA SOSIAL DI KALANGAN REMAJA
Remaja merupakan golongan pewaris
kepimpinan hari ini dan penerus
wawasannegara. Kepesatan pembangunan ekonomi dan teknologi telah memberi kesan
kepada pembangunan sosial dan insaniah remaja. Kerajaan dan juga pelbagai
pihak lain berusaha untuk mendidik remaja di dalam membentuk remaja yang
berkualiti untuk memimpin negara dari peringkat sekolah rendah hinggalah ke peringkat
institut pengajian tinggi.
Namun, di dalam zaman siber ini,
keruntuhan akhlak dikalangan remaja semakin meruncing hingga menimbulkan kebimbangan dalamkalangan
masyarakat. Jika dahulu, masalah sosial hanya berlaku di kawasan
bandar yang membangun dan bandar besar, Namun kini, masalah sosial ini
turut menular kekawasan luar bandar. Lebih menyedihkan, remaja berusia
seawal usia 11 tahun telah pun terjebak di dalam masalah ini.
1.
.Gengsterisme
antara masalah yang seringkali berlaku
dikalangan remaja ialah gejala samseng dan gengsterisme yang semakin
membimbangkan sering berlaku di sekolah menengah. ! Adakalanya
kerana terpengaruh dengan rakan sebaya, remaja menyertai kumpulan gengster di
luar.Kebiasaannya apabila kumpulan gengster ini dibentuk disekolah, kumpulan ini akan mengambil kesempatan untuk membuli pelajar yang lemah. "mereka tidak takutkepada
sesiapa kerana merasakan sudah kuat dan boleh membuat apa sahaja. ! Amaran keras dari pihak sekolah dan hukuman dibuang atau digantung dari
persekolahan tidak menjadi masalah besar buat mereka.
2.Mengadakan Kumpulan Kongsi Gelap
Kumpulan ini bukan sekadar
membuli pelajar yang lemah, malah ada yang lebih berani mula terbabit didalam
penyalahgunaan dadah, mencuri, mengugut dan yang lebih kronik terbabit dalam
jenayah berat seperti merogol dan membunuh. tidak terkecuali juga bagi remaja
yang terlibat di dalam kumpulan punk dan skin head. $ungguhpun mereka mengatakan
bahawa mereka menyertai kumpulan ini sekadar suka-suka dan tidak terbabit di dalam kes jenayah, terdapat juga laporan di dalam media cetak
sesetengah kumpulan punk dan skinhead terbabit dalam kes jenayah apabilamereka
terlalu taksub dengan idealogi kumpulan.$elain daripada itu, seks bebas
juga antara masalah yang semakin meruncing
yangmelibatkan remaja bandar dan luar bandar, Lebih menyedihkan, remaja yangterbabit
berusia seawal 1& tahun. 'engaruh dari rakan%rakan dan juga (video
lucah antara punca berlakunya masalah seks bebas. Kes yang kerap dilaporkan di
mediacetak ialah remaja perempuan yang lari dari rumah kerana mengikut teman
lelaki. !lasan yang kerap diberikan adalah tidak tahan
dikongkong oleh ibu bapa dan inginmencari kebebasan di luar. )su ini mendatangkan masalah yang besar kepadamasyarakat
seperti peningkatan kelahiran anak luar
nikah, pembuangan bayi dansebagainya. *agi mengelak tohmahan
masyarakat, remaja yang hamil anak luar nikah juga sanggup mengambil
risiko membahayakan nyawa dengan menggugurkankandungan. "mereka meminta bantuan daripada pihak rumah kebajikan untukmembimbing mereka kembali ke pangkal jalan. Kerajaan "elaka misalnyamengambil
inisiati+ dengan menubuhkan sekolah remaja yang hamil anak tidak sahtara+ untuk
membantu remaja ini dengan memberi perlindungan bimbingan kepadamereka.
-alaupun cadangan ini pada awalnya mendapat reaksi negati+
daripadamasyarakat, namun ia merupakan salah satu
cara untuk memberi perlindungankepada remaja yang terjebak dalam kancah
sosial.
3. Minum Arak & Penyalahgunaan
Dadah.
$ikap suka mencuba menyahut
cabaran rakan%rakan antara sebab berlaku gejalaini. !rak boleh dibeli di kedai
runcit dijual dengan harga yang murah. *ukan
perkarayang pelik jika akhbar ada melaporkan pelajar sekolah rendah juga ada yangmembeli
minuman keras berkongsi dengan rakan%rakan mereka. 'enyalahgunaandadah juga
antara masalah sosial yang paling kerap dilaporkan. *erdasarkan kajianayasan
'erlindungan Jenayah "alaysia mendapati kebanyakan penagih dadah
di"alaysia mula mengenali dadah dalam lingkungan usia 1/%10 tahun 12
daripadapenagih baru terdiri daripada golongan muda yang berusia antara 13%/3
tahun.adah bukan terhad kepada jenis dadah yang dikenali umum seperti mor+in,
heroin,metaphatemin, ganja pil kuda, ia turut merangkumi jenis%jenis ubat yangdisalahguna
seperti ubat batuk gejala hidu gam. #idak kira dadah, arak atau punhidu gam,
ia membawa risiko yang amat tinggi sehingga boleh membawa maut.
4. Lumba Haram
4ejala mula popular di kalangan
remaja sekitar akhir tahun 35 an. !lasan sering kalidiutarakan oleh remaja yang
menyertai lumba haram ini adalah inginkan kebebasan keseronokan. Kebiasaannya,
hadiah yang dipertandingkan dalam perlumbaan iniadalah wang pertaruhan yang
diperolehi dari penonton gadis remaja daripadakumpulan yang kalah.
"ereka tidak ketinggalan menggunakan dadah. Kumpulanlumba haram ini tidak
takut kepada pemantauan pihak polis yang paling terukmereka tidak takut mati
setiap kali berlumba. #idak menjadi masalah besar buatmereka seandainya mereka
pernah terbabit dalam kemalangan atau rakan mereka
http://www.acadRemaja
Artikel
3
Punca-punca
gejala sosial dan langkah-langkah mengatasi..
Pengenalan
Belakangan ini terlalu banyak
diperkatakan isu yang berkaitan dengan masalah sosial yang melibatkan remaja.
Pelbagai andaian, hujah, cadangan, program dan aktiviti bagi menangani masalah
sosial ini diutarakan. Perlakuan sosial yang negatif dalam bentuk devian sosial
tidak seharusnya merupakan satu petunjuk ke atas kelemahan masyarakat untuk membudayakan pembangunan secara positif
yang berteraskan prinsip dan nilai-nilai
murni kemanusiaan serta agama.
Pengertian
masalah sosial remaja
Secara umumnya masalah sosial merangkumi berbagai perlakuan negatif anggota masyarakat yang tidak membawa sokongan dan
keuntungan kepada kekuatan sistem dan struktur ekonomi yang diamalkan dalam sesuatu masyarakat ataupun negara.
Secara perundangan tidak terdapat
definisi yang khusus bagi
mengkategorikan remaja. Akta Pekerjaan Kanak-Kanak dan Orang Muda 1996
mentakrifkan seorang kanak-kanak adalah
mereka yang berada dalam lingkungan umur
10 hingga 14 tahun. Dalam Akta Pengangkatan
1952, kanak-kanak didefinisikan
mereka yang berumur 21 tahun ke bawah.Walaupun setiap akta ini tidak
menjelaskan peringkat umur tertentu, secara umumnya dalam membicarakan masalah
remaja, golongan remaja yang perlu ditumpukan adalah yang berumur di bawah 21 tahun dan sebahagian besar
daripada mereka masih dalam alam persekolahan.
Statistik
Gejala Sosial Remaja
Di Malaysia, remaja merangkumi lebih daripada separuh
keseluruhan penduduk. Oleh kerana bilangannya yang ramai, maka masalah yang
berkaitan dengan kelompok ini juga banyak.
Data dan statistik banyak menunjukkan keruntuhan akhlak di
kalanagan remaja di negara ini adalah semakin serius. Mengikut Pihak Berkuasa Jenayah Bukit Aman (Berita
Harian, 22 September 1993) antara tahun 1990 dan 1992 sahaja, seramai 37602
individu ditahan bagi kesalahan jenayah
harta benda serta kekerasan.
Daripada jumlah ini, seramai 3450 atau
9.17% adalah remaja dan dalam kalangan remaja yang diberkas pula, kesalahan yang
dilakukan boleh dibahagikan kepada
jenayah kekerasan dan harta benda.
Perangkaan polis menunjukkan, antara
kes jenayah yang selalu dilakukan oleh remaja adalah pecah rumah, rusuhan,
pergaduhan sesama mereka, salah guna dadah, mencuri basikal atau motosikal
(Utusan Malaysia, Januari 1992).
Jenayah yang dilakukan oleh remaja
bukan hanya berlaku di kawasan bandar raya atau bandar-bandar besar
sahaja, malah di merata tempat di seluruh pelusok negara. Sebagai contoh, di
Kedah sahaja, sebanyak 307 kes jenayah
berlaku sepanjang tahun 1991. Daripada jumlah itu, 73 kes membabitkan
pelajar sekolah. Mengikut pembahagian kaum, seramai 204 kes melibatkan kaum
Melayu, 54 remaja Cina dan 47 adalah
remaja kaum India.
Berdasarkan statistik, kes
melibatkan remaja jelas meningkat antara tahun 1990 dan 1992. Pada tahun 1990,
sebanyak 657 kes dicatatkan, diikuti 830 kes pada tahun 1991 dan 1487 kes pada
tahun 1992.
Satu lagi kesalahan yang melibatkan
remaja adalah lari atau hilang dari rumah. Pada tahun 1990, terdapat 1578 kes,
1991 (1981 kes), 1992 (2221 kes) dan 1993 (1485 kes).
Dari segi jenayah melibatkan bahan
berbahaya seperti dadah psikoaktif, antara tahun 1990 dan 1992, daripada jumlah
22912 penagih dadah yang ditahan, 2856
orang (12.46%) adalah remaja.
Statistik seterusnya adalah bersabit
kesalahan akhlak yang amat serius dari
kaca mata masyarakat Malaysia, iaitu perbuatan maksiat di kalangan remaja. Menurut Menteri Perpaduan Negara dan
Pembanguan Masyarakat, Datuk Napsiah Omar (Berita Harian, 3 Februari 1992),
bilangan remaja yang rosak ahklak masih
tinggi. Pada tahun 1988, sebanyak 3978 kes dicatatkan, 4111 kes pada tahun
1989, 3763 kes pada tahun 1990 dan sebanyak 2658 kes sehingga bulan Oktober
1991.
Satu lagi tabiat remaja
yang menampakkan potensi untuk menjadi gejala yang sukar dibendung
adalah kegemaran mereka membazir masa.
Istilah yang popular digunakan kini adalah “budaya lepak”. Satu kajian di dua buah rumah pangsa di Kuala Lumpur mendapati sebanyak 90% remaja
kaum Cina terus pulang ke rumah selepas sekolah, sebanyak 72% remaja kaum
India berbuat demikian dan hanya 5.8%
remaja kaum Melayu pulang ke rumah selepas sekolah (Utusan Malaysia, 11 Mac
1993).
Punca
Keruntuhan Akhlak
Daripada data dan statistik yang
dibentangkan, terbukti keruntuhan ahklak di kalangan remaja masih pada tahap
yang tinggi. Keruntuhan ahklak ini dapat dilihat dari pelbagai sudut. Antara punca yang
dikenal pasti adalah seperti berikut;
Salah satu faktor yang dikaitkan
dengan keruntuhan akhlak remaja adalah penglibatan dalam jenayah. Remaja yang
terlibat dalam jenayah bukan sahaja datang daripada keluarga yang miskin tetapi
juga keluarga berada, malah segelintir
daripada mereka berasal daripada keluarga yang
mempunyai latar belakang yang baik.
Justeru, bolehlah dikatakan bahawa
punca-punca keruntuhan akhlak yang utama
adalah kemerosotan dari segi asuhan, didikan, bimbingan serta kawalan oleh ibu
bapa atau penjaga. Selain itu, tekanan
hidup, sikap mengejar kemewahan serta penglibatan dalam aktiviti sosial
lain menyebabkan ibu bapa dan anak
kurang mempunyai masa atau kesempatan
untuk bercakap, berbincang, berdamping antara satu sama lain. Malah ada yang jarang bersua muka. Keadaan ini
menyebabkan remaja membawa cara hidup sendiri tanpa panduan dan pengawasan ibu
bapa.
Keluarga yang terlalu mewah cara
hidupnya juga menyebabkan keruntuhan
disiplin remaja. Sebagai contoh, ibu bapa yang terlalu memanjakan anak-anak
kerap memberikan wang saku yang terlalu banyak. Perbuatan ini
menyebabkan mereka mudah dipengaruhi
oleh remaja lain yang bersuka-suka. Kesan pergaulan bebas dan terpengaruh dengan rakan-rakan
sebaya yang rosak akhlak akan
memburukkan lagi keadaan. Juga sikap ibu bapa
yang tidak mengambil berat
tentang kelakukan dan pergaulan anak
remaja mendorong pada kerosakkan
ahklak. Remaja yang terlalu awal terdedah kepada alam masyarakat yang mempunyai
sikap yang kompleks tanpa bimbingan mencukupi daripada ibu bapa juga
merupakan salah satu faktor keruntuhan
akhlak.
Antara punca-punca lain keruntuhan
akhlak yang berkaitan dengan hubungan kekeluargaan adalah alam rumah tangga
yang tidak teratur, perpisahan ibu bapa, pertengkaran yang kerap berlaku dalam
keluarga, keadaan sosio-ekonomi yang sempit, suasana rumah tangga yang tidak
harmonis dan tenteram serta tidak keupayaan pihak penjaga mengawasi pendidikan
anak-anaknya boleh juga membawa kepada kancah keruntuhan moral.
Justeru, sebagai ibu bapa dan anggota masyarakat yang bertanggungjawab,
kita seharusnya menjalankan kewajipan
dengan merancang aktiviti, mengenal
pasti masalah anak, memberi nasihat,
pedoman, memberikan kemudahan-kemudahan serta mengawal selia anak
sepanjang masa.
Pengaruh persekitaran, luaran dan
media massa juga sentiasa membentuk perilaku
para remaja yang masih mentah dalam menghadapi cabaran hidup. Pelbagai
dorongan yang kurang sihat dipaparkan
melalui persekitaran ini yang seterusnya menyebabkan mereka
terikut-ikut dengan pengaruh ini.
Lantaran itu untuk memenuhi keinginan ini, mereka merayau-rayau di pusat-pusat
membeli-belah, pusat permainan video dan secara tidak langsung terlibat dalam
pergaulan bebas.
Pengaruh di sekolah juga penting
dalam pembentukkan akhlak remaja. Tekanan yang dihadapi pelajar semasa di
sekolah kerana tumpuan terpaksa diberikan dalam akademik serta guru yang kurang
profesional dalam menangani masalah pelajar yang bermasalah akhirnya
menyebabkan pelajar mengambil jalan mudah untuk keluar daripada masalah itu
dengan terlibat dengan kegiatan-kegiatan yang kurang sihat. Situasi ini
didorong oleh kurang perhatian daripada ibu bapa di rumah.
Cara
Mengatasi Masalah
Perbincangan mengenai keruntuhan ahklak remaja adalah
berkisar isu pelajar remaja. Justeru, strategi mengatasi masalah seharusnya
ditumpukan pada golongan remaja ini.
Berikut beberapa saranan:
Peranan ibu bapa adalah amat penting
dalam memberikan perhatian yang serius terhadap anak-anak mereka. Ibu bapa
mestilah memperhatikan setiap gerak-geri atau pergerakan anak-anak mereka. Ibu
bapa hendaklah sentiasa mengetahui dan
mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh anak mereka serta sanggup meluangkan
masa untuk mengatasai masalah tersebut. Ibu bapa juga seharusnya mengetahui
rakan-rakan anak mereka dan sentiasa memastikan anak-anak mereka berkawan dan
bergaul dengan mereka yang mempunyai kedudukkan moral yang baik. Selain itu ibu
bapa hendaklah menghabiskan sebahagian daripada masa seharian bersama anak-anak
mereka dengan memberikan keyakinan, keberanian, mewujudkan sikap positif
terhadap masalah, emosi dan keputusan. Selain itu tingkatkan penghayatan
anak-anak terhadap agama, nilai-nilai murni, motivasi, melatih anak cara
bersopan, prinsip-prinsip akauntabiliti, tepati janji, berketerampilan,
menunjukkan keperibadian yang mulia, amanah, sanggup menerima kelemahan diri
serta meneroka potensi anak. Ibu bapa hendaklah menjadi role modelkepada anak.
Pendekatan akademik. Ini boleh
dilakukan dengan menambahkan aktiviti-aktiviti berteraskan akademik dan separa
akademik seperti kegiatan ko-kurikulum
di sekolah. Begitu juga dengan perubahan-perubahan teknik-teknik pengajaran
seperti penggunaan komputer, video, bantuan alat pandang dengar dan teknik
pengajaran luar kelas.
Mewujudkan sistem perundangan di
sekolah. Peruntukan undang-undang di peringkat sekolah boleh menimbulkan rasa
takut di kalangan pelajar sekolah, di
samping mengurangkan beban dan tanggungjawab pihak sekolah dan pihak ibu
bapa dalam pengawasan disiplin.
Penguatkuasaan Undang-Undang oleh
pihak berkuasa seperti polis. Bidang kuasa polis yang sedia ada perlu digunakan
oleh pihak pentadbir sekolah dalam mendisiplinkan pelajar-pelajar. Pihak
pentadbir hendaklah mengambil kesempatan dengan merujuk masalah pelajar ini
kepada pihak polis.
Langkah-langkah pencegahan yang
bersesuaian hendaklah diadakan seperti kaunseling di peringkat sekolah.
Kaunseling di peringkat sekolah adalah penting dalam membantu remaja mengatasi
masalah mereka. Program ini akan lebih bermakna sekiranya kaunselor-kaunselor
yang berkelayakan dan berpengalaman dilantik dalam memantapkan pelaksanaan dan
keberkesanan kaunseling tersebut.
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG)
perlulah memainkan peranan yang penting. Pertemuan yang lebih kerap antara ibu
bapa, penjaga dan guru perlu diadakan khasnya bagi pelajar-pelajar yang
bermasalah. Ibu bapa seharusnya menerima teguran daripada guru dengan sikap
terbuka dan positif. PIBG jangan lah jadi umpama “KUCING TAK BERGIGI, TIKUS
LOMPAT TINGGI-TINGGI”
Kesimpulan
Pelbagai langkah boleh diambil dan
dilaksanakan, tetapi apa yang lebih penting: ibu bapa mestilah memainkan
peranan dan tanggungjawab dalam mengatasi masalah keruntuhan akhlak di kalangan
remaja. Dengan kata lain, walau apapun langkah yang diambil oleh mana-mana
pihak, tanpa kerjasama daripada ibu bapa, nescaya gejala ini sukar diatasi.
Sumber daripada :
https://anymiehanzz.wordpress.com/punca-punca-gejala-sosial-dan-langkah-langkah-mengatasi/
Punca-punca gejala sosial dan
langkah-langkah mengatasemia.edu/12537670/GEJALA_SOSIAL_DI_KALANGAN_REMAJA
Artikel
4
Kepentingan
Sosial dalam masyarakat
1. HUBUNGAN SOSIAL DALAM MASYARAKAT
Kita harus mengakui bahwa manusia merupakan
mahluk sosial karena manusia tidak bisa hidup tanpa berhubungan dengan manusia
yang lain bahkan untuk urusan sekecil apapun kita tetap membutuhkan orang lain untuk membantu kita. beberapa definisi sosial
menurut para ahli :
1. PETER HERMAN
Sosial adalah sesuatu yang dipahami
sebagai suatu perbedaan namun tetap merupakan sebagai satu kesatuan
2.
ENGIN FAHRI. I
Sosial adalah sebuah inti dari
bagaimana para individu berhubungan walaupun masih juga diperdebatkan tentang
pola berhubungan para individu tersebut
Sedangkan masyarakat adalah Adam smith menulis
bahwa sebuah masyarakat dapat terdiri dari berbagai jenis manusia yang berbeda,
yang memiliki fungsi yang berbeda (as among different merchants), yang
terbentuk dan dilihat hanya dari segi fungsi bukan dari rasa suka maupun cinta
dan sejenisnya, dan hanya rasa untuk saling menjaga agar tidak saling menyakiti
"may subsist among different men, as among different merchants, from a
sense of its utility without any mutual love or affection, if only they refrain
from doing injury to each other."
Komentar :Jadi dapat kita simpulkan
Manusia atau Makhluk hidup kita tidak bisa lepas dari lingkungan yang
berhubungan sesama manusia baik itu masyarakat ataupun sebuah organisasi. dalam
lingkungan sosial ini, pastilah kita mau gak mau harus hidup dalam masyarakat
dan dalam masyrakat itu terjadilah hubungan sosial antar individu, antar
kelompok masyrakat atau antar indivdu dengan kelompok,
2. TUJUAN HUBUNGAN SOSIAL DALAM MASYARAKAT
Dalam sebuah masyarakat pastinya ada yang di
sebut dengan kebudayaan, adat, dan norma serta nilai nilai dan aturan yang sudah di terapkan dan di
tetapkan. Tujuan hubungan sosial dalam masyarakat tak lain adalah membantu
perkembangan wawasan penalaran dan kepribadian Masyarakat agar dapat memperoleh wawasan yang lebih luas
dan ciri - ciri kepribadian yang diharapkan dari sikap seseorang
Masyarakat, khususnya berkenaan dengan sikap
dan tingkah laku manusia dalam menghadapi manusia - manusia lain dalam berinteraksi, serta sikap dan
tingkah laku manusia - manusia lain terhadap manusia yang bersangkutan secara
timbal balik.
Dalam hubungan sosial di masyarakat tentunya
tidak berjalan mulus begitu saja, ada beberapa hal yang memang bisa menghambat
tujuan sosial di masyarakat ketidaksesuaian antara unsur-unsur kebudayaan atau
masyarakat, yang membahayakan kehidupan sosial masyarakat contohnya seperti : faktor ekonomi (
kemiskinan, pengangguran, korupsi dll ), faktor budaya ( perceraian, kenakalan
remaja, dll ).
Mungkin untuk mengatasi ataupun
mengurangi masalam masalah yang ada di dalam sosial masyarakat kita perlunya
sebuah kelompok sosial yang menjadi jembatan penghubung dan perubah agar
suapaya unsur unsur yang menjadi penghambat itu bisa terpecahkan dan menyelaraskan
pemahaman ideologi serta internalisasi terhadap nilai dan norma yang ada dalam
masyarakat.
Komentar : jadi sangatlah penting
bagi kita sebagai kaum intelektual memahami hubungan sosial serta menjadi
kelompok sosial dalam masyarakat yang tak lain bertujuan untuk memiliki harapan
dan tujuan yang sama, agar suapaya masyarakat sekitar ataupun masyarakat luas
lainya mempunyai kesadaran diri terhadap masalah masalam yang ada, dan lebih
mendalami terhadap keanekaragaman budaya dan norma serta nilai yang sudah di
terapkan.
3. PRINSIF HUBUNGAN SOSIAL DALAM MASYARAKAT UNTUK KEPENTINGAN DAKWAH
Sebuah prinsip merupakan roh dari sebuah
perkembangan ataupun perubahan, dan merupakan akumulasi dari pengalaman ataupun
pemaknaan oleh sebuah obyek atau subyek tertentu. Prinsip adalah suatu
pernyataan fundamental atau kebenaran umum maupun individual yang dijadikan
oleh seseorang/ kelompok sebagai sebuah pedoman untuk berpikir atau bertindak.
Mungkin ada beberapa hal prinsip
yang perlu kita pahami agar supaya ketika kita berada di dalam lingkugan
masyarakat mengerti akan harusnya mendahulukan kepentingan dakwah yang tak lain
untuk bertujuan membangun dan menjaga keseimbangan dan kestabilitasan
masyarakat agar tidak jatuh dalam dekadensi moral, menjaga persatuan masyarakat
baik di lihat dari agama maupun dari budaya.
Yang menjadi prinsip dasar sosial dalam
masyarakat untuk kepentingan dakwah adalah menjaga keseimbangan dan
keselarasan, sehingga terpelihara secara seimbang antara kepentingan
kepentingan pribadi dan masyarakat, dan kepentingan masa kini dan masa
yang akan datang. Supaya terciptanya
integritas dan solidaritas sosial masyarakat.
Kemudian dari pada itu kita sebagai
mahluk sosial haruss mendorong masyarakat agar melakukan perbuatan baik dalam
kehidupan bersama serta mempertajam perspektif
kepekaan kita ataupun masyarakat sekitar agar supaya bisa menolak dan
mencegah semua hal yang dapat menjerumuskan kehidupan masyarakat ke lembah
kemungkaran dan kelubang kehancuran.
Komentar : pada umumnya dalam relasi
hubungan sosial antara manusia dan masyarakat ada prinsip prinsip dasar dalam
hubungan sosila yang harus di perhatikan oleh setiap manusia. Meskipun demikian
ada beberapa hal yang menjadi perbedaan sudut pandang tentang prinsip prinsip
dasar antar manusia, kelompok sosial, ataupun masyarakat luas lainnya. Mungkin
prinsip yang tadi saya jelaskan itu bisa menjadi landasan dasar kita untuk bisa
melakukan kepentingan dakwah dalam masyarakat.
Artikel 5
Samseng & Gengsterisme
Gejala samseng & gengsterisme yang berlaku di sekolah
menengah semakin membimbangkan. Adakalanya kerana terpengaruh dengan rakan
sebaya, remaja menyertai kumpulan gengster di luar. Kebiasaannya apabila
kumpulan gengster ini dibentuk di sekolah,kumpulan ini akan mengambil
kesempatan untuk membuli pelajar yang lemah. Mereka tidak takut kepada sesiapa
kerana merasakan sudah kuat & boleh membuat apa sahaja. Amaran keras dari
pihak sekolah dan hukuman dibuang atau digantung dari persekolahan tidak
menjadi masalah besar buat mereka. Kumpulan ini bukan sekadar membuli pelajar
yang lemah, malah ada yang lebih berani mula terbabit di dalam penyalahgunaan
dadah, mencuri, mengugut & yang lebih kronik terbabit dalam jenayah berat
seperti merogol & membunuh.
Tidak terkecuali juga bagi remaja yang terlibat di dalam
kumpulan punk & skin head. Sungguhpun mereka mengatakan bahawa mereka
menyertai kumpulan ini sekadar suka-suka & tidak terbabit di dalam kes
jenayah, terdapat juga laporan di dalam media cetak sesetengah kumpulan punk
& skinhead terbabit dalam kes jenayah apabila mereka terlalu taksub dengan
idealogi kumpulan.
Seks Bebas
Seks bebas ini juga antara masalah yang semakin meruncing
yang mana remaja yang terlibat bukan sahaja tinggal di kawasan bandar &
kota, malah turut berlaku di luar bandar. Lebih menyedihkan, remaja yang
terbabit yang berusia seawal 12 tahun. Pengaruh dari rakan-rakan & juga
video lucah antara punca berlakunya masalah seks bebas. Kes yang kerap
dilaporkan di media cetak ialah remaja perempuan yang lari dari rumah kerana
mengikut teman lelaki. Alasan yang kerap diberikan adalah tidak tahan
dikongkong oleh ibu bapa & ingin mencari kebebasan di luar. Berlakunya
hubungan seks bebas ini sehingga remaja perempuan mengandung anak yang tidak
sah taraf. Bagi remaja perempuan yang kebingungan untuk mencari jalan
penyelesaian, desakan dari rakan-rakan & teman lelaki untuk menggugurkan
kandungan & membuang bayi adalah antara penyelesaian singkat bagi mengelak
daripada menjadi tohmahan masyarakat. Namun,terdapat juga remaja yang hamil
anak tidak sah taraf tidak sanggup mengambil risiko membahayakan nyawa dengan
menggugurkan kandungan. Mereka meminta bantuan daripada pihak rumah kebajikan
untuk membimbing mereka kembali ke pangkal jalan. Kerajaan Melaka misalnya
mengambil inisiatif dengan menubuhkan sekolah remaja yang hamil anak tidak sah
taraf untuk membantu remaja ini dengan memberi perlindungan & bimbingan
kepada mereka. Walaupun cadangan ini pada awalnya mendapat reaksi negatif
daripada masyarakat, namun ia merupakan salah satu cara untuk memberi
perlindungan kepada remaja yang terjebak dalam kancah sosial.
Minum Arak & Penyalahgunaan Dadah.
Sikap suka mencuba & menyahut cabaran rakan-rakan antara
sebab berlaku gejala ini. Arak boleh dibeli di kedai runcit dijual dengan harga
yang murah. Bukan perkara yang pelik jika akhbar ada melaporkan pelajar sekolah
rendah juga ada yang membeli minuman keras & berkongsi dengan rakan-rakan
mereka. Penyalahgunaan dadah juga antara masalah sosial yang paling kerap dilaporkan.
Berdasarkan kajian Yayasan Perlindungan Jenayah Malaysia mendapati kebanyakan
penagih dadah di Malaysia mula mengenali dadah dalam lingkungan usia 13-15
tahun & 71% daripada penagih baru terdiri daripada golongan muda yang
berusia antara 19-39 tahun. Dadah bukan terhad kepada jenis dadah yang dikenali
umum seperti morfin, heroin, metaphatemin, ganja & pil kuda, ia turut
merangkumi jenis-jenis ubat yang disalahguna seperti ubat batuk & gejala
hidu gam. Tidak kira dadah, arak atau pun hidu gam, ia membawa risiko yang amat
tinggi sehingga boleh membawa maut.
Lumba Haram
Gejala mula popular di kalangan remaja sekitar akhir tahun
90 an. Alasan sering kali diutarakan oleh remaja yang menyertai lumba haram ini
adalah inginkan kebebasan & keseronokan. Kebiasaannya, hadiah yang
dipertandingkan dalam perlumbaan ini adalah wang pertaruhan yang diperolehi
dari penonton & gadis remaja daripada kumpulan yang kalah. Mereka tidak
ketinggalan menggunakan dadah. Kumpulan lumba haram ini tidak takut kepada
pemantauan pihak polis & yang paling teruk mereka tidak takut mati setiap
kali berlumba. Tidak menjadi masalah besar buat mereka seandainya mereka pernah
terbabit dalam kemalangan atau rakan mereka maut ketika berlumba. Kumpulan ini
mempunyai perasaan setia kepada kumpulan masing-masing & sanggup terlibat
dalam pergaduhan. Motosikal yang digunakan untuk perlumbaan haram kebiasaannya
telah diubah. Peratusan remaja yang terlibat dalam perlumbaan haram ini semakin
meningkat & pihak polis sendiri semakin kerap membuat pemantauan bagi
mengurangkan kes lumba haram sekaligus mengurangkan kadar kemalangan ngeri
akibat perlumbaan tersebut.
Ponteng Sekolah
Senario ponteng sekolah bukanlah masalah sosial baru di
kalangan pelajar sekolah di negara ini. Daripada keseluruhan pelajar yang
dikenal pasti terbabit dengan masalah ponteng, kira-kira 97% adalah dari
kalangan pelajar lelaki & 3% adalah pelajar perempuan. Masalah ponteng
sekolah lebih ketara berlaku di kalangan pelajar sekolah menengah iaitu
tingkatan 2 & 3 terutama mereka yang bersekolah di kawasan bandar &
sekolah di pinggir bandar. Di antara faktor yang menyebabkan berlaku masalah
ini ialah tiada minat atau motivasi untuk ke sekolah, pengaruh rakan sebaya
& pengaruh persekitaran seperti melepak di pusat hiburan, pusat membeli
belah & melayari internet di cyber cafe.
Berbagai ragam krisis akhlak dan moral kini terus menular,
merebak dan mewabak dalam masyarakat kita khasnya di kalangan remaja. Daripada
kes bosia, hamil luar nikah yang diikuti dengan pembuangan zuriat di dalam tong
sampah, penderaan, gengsterisme dan vandalisme, rogol, sumbang mahram,
ketagihan dadah, hinggalah kepada mat rempit.
Pelbagai kes jenayah berlaku turut melibatkan kes Juvana.
Dalam tahun 1995 ,1,895 kes melibatkan Juvana. Daripada jumlah itu 406 kes curi
kenderaan atau (21.42 peratus), lain-lain kecurian 451 kes (23.80%), pecah
rumah malam hari 324 kes (17.10%), curi dalam bangunan/orang gaji 277 kes
(14.62%), mendatangkan kecederaan 154 kes (8.13%), pecah rumah siang hari 148
kes (7.81%), rogol 70 kes (3.70%) dan samun 58 kes (3.06%).
Perangkaan-perangkaan yang menggerunkan ini menyerlahkan kepada kita betapa
seriusnya krisis akhlak yang melanda remaja di negara kita ketika ini.
Ternyata bahawa pendidikan moral kita dengan enam belas
nilai teras, pendidikan sivik, pendidikan Islam, pendidikan jarak jauh dan
sebagainya; masih jauh untuk dapat menangani kegawatan dan kemerosotan dalam
bidang ini. Faktor-faktor tertentu seperti mencari kepuasan nafsu, ingin
membebaskan diri dari kemiskinan,kongsi gelap, dadah, bertelingkah dengan ibu
bapa , gagal dalam peperiksaan , bosan duduk di rumah, trauma akibat perbuatan
seks dan sebagainya rupa-rupanya lebih berpengaruh dari asuhan institusi pendidikan
yang sedia ada.
Banyak yang telah
kita dengar tentang gejala sosial. Berbagai gejala sosial
telah melanda masyarakat kita dan aktiviti yang terlibat
begitu pelbagai
sekali baik yang dilakukan oleh remaja mahupun orang dewasa.
Namun, oleh kerana
golongan remaja dan pelajar merupakan bakal pewaris negara,
maka kegiatan
merekalah yang hangat diperkatakan dan mendapat perhatian
daripada segenap
lapisan masyarakat. Media massa seringkali menyiarkan
pelbagai berita dan cerita
tentang kenakalan remaja yang masih bersekolah dan pelbagai
masalah sosial yang
melanda mereka ini. Melihat kepada masalah sosial dan
perbuatan jenayah
membabitkan pelajar dan remaja benar-benar membimbangkan
kita.
Pada peringkat pelajar dan remaja, seseorang individu mengalami
perubahan yang
amat pesat sekali, sama ada dari segi fizikal, emosi mahupun
sosial. Pada zaman
inilah para remaja mula terdedah kepada alam luas di luar
rumah, malah
persekitaran ini sudah merupakan rumah kedua kepada mereka.
Remaja juga belajar
banyak perkara yang tidak semuanya datang dari ibu bapa
tetapi kebanyakannya
daripada persekitaran sosial yang mana ia membesar. Pada
tempoh-tempoh inilah para
remaja mula mengubah tingkah laku, sikap, dan nilai, malahan
seluruh cara hidup
daripada alam kanak-kanak kepada alam yang lebih matang dan
dewasa (Bettelheim,
1950).
Mereka bukan sekadar nakal dengan menghisap rokok, bergaduh
sesama sendiri atau
berkelakuan tidak senonoh malah gejala seperti membuang
bayi, ponteng sekolah ,
lari dari rumah , seks bebas serta serta lagi melepak tidak
memeranjatkan kita..
Mereka kini sudah berani melakukan perbuatan jenayah berat
seperti menganggotai
kumpulan samseng seperti kumpulan gengsterisme , membunuh,
samun tanpa senjata api
mahupun dengan senjata api, merogol, pelacuran, judi,
vandalisme penyalahgunaan
dadah , minum minuman keras, terbabit video lucah dan
sebagainya. Keadaan seperti
ini bukan sahaja berlaku disekolah bandar dan di pinggiran
bandar, malah
disekolah luar bandar.
GEJALA sosial merupakan satu amalan tidak sihat yang sering
dikaitkan dengan remaja pada masa kini. Gejala atau masalah yang ketara yang
dapat kita lihat dalam masyarakat kita pada hari ini adalah seperti masalah
atau gejala samseng atau gangsterisme, seks bebas, pembuangan bayi, merempit
atau lumba haram, penyalahgunaan dadah, minum arak dan ponteng sekolah.
Gejala-gejala seperti ini dapat mendorong seseorang remaja
terjebak ke lembah yang boleh merugikan diri sendiri, keluarga, masyarakat dan
negara. Seringkali kita dengar berbagai-bagai berita buruk yang sering
disiarkan dikaca-kaca televisyen, di corong-corong radio mengenai masalah ini
terutamanya kes pembuangan bayi, kes gangster (buli), dadah, ponteng sekolah
dan lain-lain lagi.
Zaman remaja merupakan zaman yang sangat menyeronokkan bagi
setiap individu. Pada zaman remaja, seseorang individu sudah semestinya ingin
mencuba pelbagai benda dalam kehidupan mereka.
Kehidupan zaman remaja seolah-olah memberikan kebebasan yang
sepenuhnya untuk melakukan pelbagai perkara tanpa berfikir panjang terlebih
dahulu. Oleh sebab itu, tidak mustahil seseorang remaja boleh terjebak ke
lembah gejala sosial yang tidak sihat ini.
Jika kita teliti dengan mendalam terdapat banyak punca
kenapa golongan remaja mudah terjebak dalam kancah gejala sosial. Antara
punca-punca berlakunya masalah ini adalah kurangnya didikan agama dalam
keluarga, ibu bapa terlalu sibuk dengan urusan harian mereka sehingga
mengabaikan tanggungjawab mereka sebagai ibu bapa terhadap anak-anak.
Selain itu, berpunca daripada pergaulan bebas, kurangnya
kasih sayang ibu bapa dan sebagainya. Hal ini, menyebabkan remaja sekarang
terlalu bebas untuk melakukan apa sahaja tanpa berfikir terlebih dahulu sama
ada perkara yang dilakukan itu baik ataupun buruk.
Oleh itu, masalah ini haruslah dibendung daripada sekarang
agar tidak menyesal dikemudian hari terutamanya ibu bapa. Ibu bapa perlulah
meluangkan lebih banyak masa bersama anak-anak di rumah, memberikan perhatian
yang penuh kepada anak-anak agar mereka lebih berasa disayangi.
Selain itu, pendidikan agama juga haruslah ditekankan dalam
hidup anak-anak supaya mereka berakhlak mulia dan tahu membezakan yang mana
baik dan yang mana buruk. Oleh itu, masalah ini perlu dikawal sejak dari rumah
dan perlu diterapkan sejak kecil lagi agar dapat melahirkan generasi yang elok
perangai dan akhlaknya pada masa hadapan bak mengikut peribahasa Melayu iaitu
“sediakan payung sebelum hujan”.
Kurangnya Nilai atau Pendididikan Agama
Kurangnya nilai dan pegangan agama yang kukuh maka tidak
mustahillah iman seseorang itu akan goyah terutamanya insan yang baru hendak
mengenal selok-belok kehidupan di dunia ini yang penuh dengan segala cabaran
dan dugaan hidup.
Ajaran agama perlulah diterapkan sejak dari rumah lagi. Ibu
bapa bertanggungjawab dalam memberikan ajaran agama yang sempurna untuk
membentuk akhlak anak-anak supaya lebih baik dan dapat membezakan antara yang
baik dan buruk.
Jika ibu bapa tidak menerapkan ajaran agama dalam diri
remaja, sedikit sebanyak remaja tersebut kurang panduan dalam menghadapi
cabaran sosial yang serba mencabar ini. Pendidikan agama perlu diterapkan dalam
diri remaja sejak kecil lagi.
Ajaran yang terkandung di dalam Al-Quran dan Hadis
sebenarnya sudah cukup menyeluruh untuk dijadikan panduan hidup dalam menerangi
kegelapan. Islam sudah menerangkan secara jelas tentang bahana atau hukuman
setiap gejala sosial jika dilakukan oleh orang Islam.
Jika panduan agama ini dijadikan satu pegangan yang kukuh
dalam diri maka, secara tidak langsung gejala sosial tidak akan wujud dalam
negara dan ia dapat dibendung dengan baik sekali.
Hal ini tidak hanya berfokuskan kepada penganut agama Islam
sahaja, agama-agama lain juga seperti agama hindu, buddha, kristian dan
lain-lain mencegah sekeras-kerasnya penganut mereka melakukan perkara-perkara
yang tidak baik yang boleh menimbulkan kerumitan dalam hidup.
Sekiranya ajaran atau didikan agama yang sempurna maka,
hidup manusia dalam keluarga, masyarakat dan negara akan aman dan bebas
daripada segala gejala sosial yang timbul seperti lumba haram, dadah, bergaduh
dan sebagainya.
Ibu Bapa Yang Terlalu Sibuk
Ibu bapa yang terlalu sibuk dengan tugas masing-masing
merupakan salah satu punca berlakunya gejala sosial ini. Majoriti pada zaman
sekarang ibu bapa boleh dikatakan 80% bekerja kedua-duanya sehinggakan kualiti
masa untuk bersama dengan anak-anak di rumah tiada, menyebabkan kehidupan
seharian anak-anak terabai dan secara tidak langsung nilai kasih sayang juga
berkurangan.
Kesibukan bukan alasan sebagai penghalang ibu bapa mengambil
berat hal anak-anak mereka. Paling penting ibu bapa tahu peranan dan
mengamalkan masa yang berkualiti dengan anak-anak. Ibu bapa seharusnya
mempunyai masa untuk berkomunikasi dan mengambil tahu perihal anak-anak mereka.
Selain itu, ibu bapa yang memiliki anak remaja hendaklah
‘menjadi rakan’ kepada mereka. Dengan ini anak-anak akan lebih mempercayai ibu
bapa dan menjadikan mereka sebagai rujukan jika berdepan dengan masalah.
Apabila anak-anak bercerita tentang masalah mereka, ibu bapa
hendaklah memberikan tumpuan. Jangan terus membuat spekulasi yang tidak baik
ataupun terus menghukum. Berikan masa untuk berbincang dan mencari jalan
penyelesaian terbaik. Tetapi dunia hari ini, disebabkan kesibukkan itu ibu bapa
semakin merasakan berada di zon selesa.
Peranan Ibu Bapa
Ibu bapa merupakan insan yang paling terdekat dengan
anak-anak atau remaja. Ibu bapa haruslah meluangkan lebih banyak masa dengan
anak remaja mereka di rumah. Menerapkan nilai-nilai kasih sayang yang mencukupi
serta ajaran atau didikan agama yang sempuran untuk membentuk keperibadian yang
sempurna dan mulia.
Selain itu juga, ibu bapa yang memiliki anak remaja
hendaklah menjadi rakan kepada mereka. Dengan ini anak-anak akan lebih
mempercayai ibu bapa dan menjadikan mereka sebagai rujukan jika berdepan dengan
masalah.
Apabila anak-anak bercerita tentang masalah mereka, ibu bapa
hendaklah memberikan tumpuan. Jangan terus membuat spekulasi yang tidak baik
ataupun terus menghukum. Berikan masa untuk berbincang dan mencari jalan
penyelesaian terbaik.
Selain itu, ibu bapa juga perlu mengenali rakan anak-anak
remaja mereka. Jika perlu, sesekali minta supaya anak-anak membawa rakan-rakan
mereka ke rumah supaya dapat dipastikan dengan siapa anak kita berkawan.
Ibu bapa harus sentiasa berdoa agar anak-anak mereka
terhindar dari perkara-perkara yang tidak diingini. Mereka harus sedar bahawa
doa ibu bapa sangat penting untuk kesejahteraan hidup anak-anak dan juga ia
membawa keberkatan dalam hidup seharian.
Peranan Sekolah
Peranan pihak sekolah terutamanya guru-guru merupakan satu
langkah yang perlu diambil serius. Guru-guru di sekolah pula bukanlah sekadar
pembimbing akademik, tetapi harus menjadi rakan kepada remaja. Guru yang
diingati oleh remaja ialah guru yang boleh dibawa berbincang dan sama-sama
menyelesaikan masalahnya.
Guru yang hanya memerintah akan diingati sebagai pemerintah
dan tidak didekati. Hasilnya, arahan akademik bukan sahaja tidak dipatuhi,
bahkan mewujudkan pemberontakan antara pelajar dengan gurunya. Ini pula akan
menyebabkan pelajar tidak mempunyai minat terhadap proses pembelajaran. Oleh
itu, guru perlulah pandai mengambil hati murid-murid mereka juga agar suasana
yang sihat dapat diwujudkan.
Kesan Ke atas Individu
Kesan ke atas individu itu sendiri iaitu remaja yang
terlibat. Seseorang insan yang dilahirkan didunia yang fana ini ibarat sesuci
kain putih yang tiada kotoranya, ia terpulang pada seseorang individu itu
bagaimana dia hendak mencorakkan kehidupannya.
Individu yang mencorakkan dirinya dengan akhlak yang baik
akan dipandang mulia dan tinggi, berbanding individu yang mencorakkan dirinya
dengan perkara-perkara negatif akan dipandang serong dan dicemuh oleh
masyarakat sekeliling.
Bagi seseorang yang bergelar muslim terutamanya remaja, akhlak
yang baik seharusnya dihiasi dengan perkara-perkara keimanan dan ketakwaan
kepada Allah. Sebaliknya, kebanyakan remaja muslim pada hari ini tidak mengikut
ajaran Islam yang sebenarnya, sebaliknya memalukan agama, bangsa dan negara.
Tidak dapat dinafikan juga kesan gejala sosial ini akan
memberikan kesan yang mendalam pada diri seseorang remaja itu sehingga boleh
membawa kepada kerosakkan diri sendiri akibat daripada tindakan bodoh yang
dilakukan itu.
Kesan Kepada Keluarga
Seterusnya, kesan kepada keluarga. Akhlak seseorang individu
remaja yang baik dan mulia datangnya daripada sesebuah institusi kekeluargaan
yang harmoni dan bahagia. Oleh sebab itu, keruntuhan akhlak dalam institusi
kekeluargaan akan memberikan kesan yang besar ke atas kebahagian dan
keharmonian sesuatu institusi kekeluargaan itu.
Akibat daripada wujudnya ketidak harmonian dalam
kekeluargaan, sesebuah kekeluargaan pastinya akan berlakunya penceraian. Ini
akan menjadikan masa depan anak-anak akan terbiar dan tidak terpelihara, seterusnya
hilang tempat bergantung dan bermanja. Kesannya berlakunya masalah-masalah
sosial yang lain seperti budaya lepak, ketagihan dadah, pelacuran, perjudian,
hubungan sesama jenis dan masalah-masalah yang lain.
Punca - Punca Gejala Sosial
Banyak yang boleh nak diperkatakan tentang gejala sosial
antaranya ialah:-
Media Massa
Pengaruh modenisasi dan globalisasi in lebih terasa dan
ketara dengan bantuan berbagai alat media-massa yang serba canggih. Media massa
merupakan sumber maklumat yang cukup berkesan dalam penyebaran berbagai
informasi. Melalui teknologi yang semakin canggih ini, golongan belia mudah
terdedah kepada banyak maklumat, namun tidak semua maklumat- maklumat itu
sesuai untuk kesemua peringkat umur.Ini menjadi masalah kerana lazimnya
golongan belia mudah meniru dan mengikut hal yang dilihat di sekeliling mereka.
Paparan adegan-adegan negatif dari filem barat menimbulkan perasaan ingin tahu
dan ingin cuba sendiri mengikut apa yang ditonton.
Internet
Teknologi Informasi dan Komunikasi (ICT) juga turut
menyumbang kepada pemaparan gejala-gejala negatif selain peranannya yang begitu
penting bagi kemajuan sesebuah bangsa dan negara. Melalui internet umpamanya,
masyarakat yang berfikiran kurang sihat dengan mudahnya boleh akses kepada
maklumat-maklumat yang boleh menjurus ke arah pemikiran negatif.
Institusi Kekeluargaan Yang Goyah
Institusi kekeluargaan yang bermasalah juga boleh
menimbulkan gejala sosial. Ibu bapa seharusnya menerap dan mendidik anak-anak
mereka dari kecil. Sekiranya, ibu bapa bersikap sambil lewa terhadap pendidi
kan agama anak-anak mereka, ini akan menjadi satu faktor punca gejala
sosial.Dan lagi, dengan bertambahnya komitmen ibu bapa terhadap kerjaya mereka,
masa diluangkan untuk keluarga itu terhad. Ini akan membuat anak - anak kurang
mendapat kasih sayang dan tidak mustahil mereka akan mencari alternatif lain
untuk mengisi kegersangan kasih sayang. Selain daripada itu, rumahtangga yang
bermasalah juga, seperti perceraian dan pergaduhan turut mempengaruhi remaja
untuk terlibat dalam aktiviti-aktiviti yang tidak sihat.
Cara Berpakaian
Jika kita perhatikan pakaian sesetengah golongan muda di
masa ini cukup memalukan.Cara berpakaian mereka bertentangan dengan cara
pakaian budaya melayu sekali gus bertentangan dengan cara pemakaian yang
digariskan Islam, agama rasmi negara kita. Mereka begitu ghairah untuk mengikut
budaya asing yang dianggap moden dan maju. Mereka takut dan terlalu ego untuk
dikatakan ketinggalan zaman, kuno, dan berfikiran sempit.Sayangnya, tidak semua
dapat menerima pendapat bahawa mereka ada memainkan peranan dalam melonjaknya
jumlah kes rogol dan seks bebas. Walaupun Brunei Darussalam sebuah negara MIB,
kita tidak dilarang berfesyen, akan tetapi berpadalah dengan aturan dan garis
panduan syarak dan budaya yang telah ditetapkan.
Dunia Cinta Remaja
Di zaman moden ini, pergaulan bebas antara lelaki dan
perempuan yang bukan mahram telah dilihat sebagai satu kemajuan dalam
pembentukan masyarakat yang lebih maju tetapi bukan sebagai pelanggaran
perintah Allah SWT. Memang lumrah, perasaan ingin berpasangan semakin memuncak
ketika berada di alam remaja. Tetapi sekiranya perasaan ini tidak dikawal,
sudah tentu ini akan menimbulkan gejala - gejala sosial seperti pergaulan bebas,
anak luar nikah, zina dan sebagainya. Bercinta tidak pernah dianggap salah
malahan orang yang tidak percaya akan cinta kepada insan lain dan pencipta-Nya
merupakan golongan manusia yang rugi. Islam sendiri menggalakkan umatnya saling
kenal mengenali antara satu sama lain tanpa mengira jantina, bangsa dan agama.
Mungkin ada cara untuk menangani masalah percintaan. Remaja diingatkan supaya
berkawan atau bercinta dengan cara yang telah digariskan oleh Islam yang
diantaranya adalah mengelakkan pergaulan tanpa batas, berdua-duaan di tempat
sunyi dan sebagainya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan